Wanneer je breigaren online koopt, dan kan de kleur wat anders zijn dan op je beeldscherm. Voor een deel kan dat komen door de instellingen van je beeldscherm. Voor een ander deel komt dat ook doordat de ene partij breigaren niet precies hetzelfde is als de andere partij.
Breigaren wordt in batches geproduceerd. Per batch is er een verfbad. Wanneer er een tijd later een nieuwe batch wordt geproduceerd, komt dit in een ander verfbad dan de vorige batch. Op het etiket van je breigaren vind je onder het kleurnummer vaak een lot nummer. Dit is het nummer van de batch (of partij) waar deze bol bij hoort. Van batch tot batch kan de kleur wat verschillen. Het breigaren dat je bestelt kan dus wat anders zijn van kleur dan de batch die gefotografeerd is. Dit is bij ieder merk zo (zelfs bij het dure DMC borduurgaren van 1,75 voor 8 meter zit er soms zichtbaar verschil tussen de verfbaden).
Wanneer je je breigaren in een fysieke winkel koopt, moet je goed opletten dat je breigaren van hetzelfde lotnummer koopt. Ik heb zelf een keer meegemaakt dat er niet genoeg bollen van dezelfde batch waren, maar dat ik geen verschil zag en bewust breigaren kocht met 2 verschillende lotnummers. Eenmaal thuis zag ik bij daglicht het verschil toch wel heel duidelijk. Eigenwijs ben ik toch gaan breien, maar de overgang was zo goed te zien, dat ik uiteindelijk alles uit moest halen en er maar wat anders van ben gaan maken.
Wanneer je je breigaren online koopt, dan mag je er vanuit gaan dat al je breigaren van dezelfde kleur ook van hetzelfde lotnummer is. Ik let daar zelf zeker op. Voordat ik zelf mijn webshop startte ben ik bij een aantal verschillende webshops klant geweest en ik heb nooit meegemaakt dat ik van 1 kleur verschillende lotnummers kreeg. Maar het kan dus wat afwijken van de kleur die je verwacht. Vind je het echt niks, dan mag je het binnen 14 dagen retour sturen.